Mina tankar om ThemeForest

Som jag nämnde tidigare så hade jag börjat utforska ThemeForest, och lovade (för en halv evighet sen) att jag skulle återkomma med lite tankar om tjänsten. Jag publicerade mitt första tema “Apper” i slutet av december 2010, och det har i skrivande stund sålt 118 exemplar. Tema nr2, “Lander” publicerades i början av januari 2011, och har sålt 101 exemplar.

Som ni ser så är det inga större mängder, och det har väl genererat ca $1000 än så länge. Man måste dock tänka på att Envato tar 50% av försäljningen av försäljningen man genererar, tills man kommer över en viss nivå då ersättningen ökar.

Något man dock måste tänka på är att jag endast har publicerat HTML-teman, vilket inte direkt är den mest populära sorten på ThemeForest. Det verkar som att WordPress teman is da shit om man vill generera större inkomster. Men det finns även vissa nackdelar med WordPress teman:

  • Support – generellt sett verkar WP teman generera bra mycket mer supportärenden.
  • Krav på funktionalitet – användarna verkar vilja ha möjligheten att bygga en rymdfarkost av temat, med hjälp av 34846 shortcodes, 48 bildväxlare och 876 olika widgets.
  • Högre krav – Lite av punkten ovan, det verkar krävas bra mycket mer av temat för att ens bli godkänt.
  • Produktionstid – Med kraven på en babiljard olika funktioner så tar det längre tid att få upp ett färdigt tema. Tiden kan dock kortas om man t.ex har ett eget framework som man återanvänder.

Så fördelen med HTML teman är då att dom går snabbare att göra, har mindre krav på funktionalitet och är en mer passiv inkomst iom att supportärenden minskar drastiskt. Något man måste tänka på är att oavsett vilken typ av tema man släpper så är kraven sjukt höga, både när det gäller design, koduppbyggnad och dokumentation. En annan grej att poängtera är att man har faktiskt ingen skyldighet att ge support till klantiga/okunniga användare så länge det inte är en riktig bugg i temat.

När det gäller WP och funktionalitet så verkar det (enligt användarna i forumet) som om att många publicister känner sig ganska missnöjda över dessa krav, både från review-teamet och användarna. Jag tycker ju själv att det borde räcka med enbart funktioner som är nödvändiga för temat och inte massa extra annat tjoller. Jag funderar på att slänga ihop ett WP tema baserat på detta och se om jag ens tar mig förbi review-processen.

Som avslut så drar jag några snabba punkter man kan tänka på:

  • Review-processen – Tar ibland låååång tid, upp till 1-2 veckor.
  • Ge inte upp om du får ett nej – Det kan krävas en hel revisioner innan ditt tema blir godkänt.
  • Tänk långsiktigt – Temat finns till salu i flera år (förhoppningsvis), pengarna tickar in dygnet runt, passivt.
  • Skapa en snygg profilsida – Köparna får ett seriösare intryck av dig.

Hade även tänkt testa några andra av Envatos tjänster så som CodeCanyon och GraphicRiver, men intresset verkar vara bra mycket där = mindre sales, så jag kommer iaf att hålla mig till ThemeForest. En fördel för dem som söker frilansarbete är att man blir kontaktad av utländska kunder med jobbförfrågningar av diverse slag.

Det kan hända att jag har glömt något här, men det är bara att dra iväg en kommentar om ni har fler frågor eller vill ha en utförligare förklaring på något!

Här var det livat

Som ni ser så är det full aktivitet här på bloggen (eller nåt)… Jag har egentligen ingenting att skylla på den här gången, har bara lite svårt att få tummen ur och skriva något trots att jag dyker på en del saker att skriva om. Måste skärpa mig. Jag är dock fruktansvärt tokless på min design så jag tillbringar inte en sekund i onödan på sidan, så jag måste nog styra upp en ny design innan jag börjar posta något.

Jag kan även meddela att jag har gjort ett tema som ska släppas på ThemeForest, där syftet egentligen bara är att testa tjänsten och se ungefär vilka inkomster man kan förvänta sig utan någon större satsning. Om det visar sig att fungera någorlunda bra så blir det troligtvis fler teman i framtiden.

Nu väntar jag dock på att temat ska ta sig igenom deras reviewprocess, vilket verkar ta ungefär 7 evigheter. Men när (om) temat finns ute för försäljning så tänkte jag återkomma med lite resultat på det hela. Sen har jag också en del planer på att ge mig in det spännande träsket som kallas e-handel, mer om det senare.

Nylansering av Jobbr.se

Några av er kommer kanske ihåg en sida jag lanserade i slutet av 2007 (har jag för mig), nämligen Jobbr.se. Det var en enkel jobbsida byggd med hjälp av WordPress som i första hand var nischad mot IT-jobb. Den gjorde det den skulle, men när det var dags för kunderna att lägga till platsannonser så blev det bra mycket värre. Platsannonsen mailades till mig, som jag sen manuellt fick lägga upp. Kunden kunde inte heller redigera sin platsannons, eller ta bort den, så det blev helt enkelt ohållbart (och mycket jobb för mig som skulle sköta allt).

Read more →

Will it blend – Jag var lite sent ute så alla har säkert sett den, men det hindrar inte mig!

Mina projekt – status

Som jag nämnde tidigare så skulle jag berätta lite om hur det går mina egna projekt. Det senaste året låg fokus helt och hållet på kundarbeten, vilket pinsamt nog har resulterat i att mina egna projekt har mer eller mindre dött av helt. Däremot tror jag inte att dem är bortom räddning, och med lite kärlek så tror jag att dem kan komma upp till den nivån dem en gång låg på.

Men ett år utan uppdateringar och allmänt underhåll får ju helt klart konsekvenser, något som mest syns i statistiken men även på inkomsterna. MicroPC.se som tidigare var mitt flaggskepp, är den sidan som har tagit mest stryk. Tidigare hade den ca 17.000 unika besökare i månaden, nu ramlar det bara in ca 1.800 besökare i månaden. Och mönstret är likadant på resten av sidorna, bristen på uppdateringar sänkte dem.

Det hela har fått mig att tänka om min affärsmodell. Tidigare byggde jag nästan enbart sidor som krävde någon form av uppdatering, allt ifrån dagliga nyheter på MicroPC.se till godkännande och uppläggning av nya bidrag på Inspirerat.se. Så länge intresset finns där är det inga problem, men när det inte är lika skoj längre så dör sidorna lika fort som intresset svalnat. I framtiden kommer jag därför att satsa på SaaS eller “riktiga tjänster” som jag själv vill kalla det. Det är något jag kommer att återkomma till senare här i bloggen.

Det hela har däremot lärt mig hur viktigt det är att brinna för det man gör och verkligen fokusera. Jag la mer fokus på kundjobben, och innan jag hann märka något så hade det gått 4 månader sen den senaste uppdateringen, och så forsatte det. Jag måste dock erkänna att jag t.ex. blev sjukt less på netbooks, och då var det inte skoj att surfa runt och leta dem senaste nyheterna = inga uppdateringar på MicroPC.se längre. Så sammanfattningsvis tappade jag både fokus och slutade brinna för mitt intresse (fail kan man även säga).

Vissa av sidorna kommer jag att bygga om och starta upp på nytt, men många orkar jag bara inte med längre. Så om du skulle vara sugen på att köpa någon sida av mig, hör av dig!

Entrepreneur//Geek
Developer//Designer
Gold prospector// DIY

Follow me elsewhere
content?
Also show content in swedish?